لطفا در اینستاگرام حرفه ای فعالیت کنید – از 0 تا 90 اینستاگرام مارکتینگ

زمانی که Instagram برای اولین بار در سال 2010 آغاز به کار کرد، درست مثل شبکه های اجتماعی دیگر بود: پر از سلفی، حیوانات خانگی، مناظر، مواد غذایی و … اما رفته رفته و تقریبا از سال 2018 به بعد اینستاگرم از یک برنامه اشتراک گذاری عکس ساده به یک پلتفرم بازاریابی تقریبا کامل تبدیل شد.
کافی است به جدیدترین ویژگی هایی که اینستاگرام اضافه کرده است نگاهی بیندازید! تنها در دو سال گذشته، اینستاگرام ده ها ابزار جدید برای مشاغل از جمله آنالیز پیشرفته ، پست های فروشگاهی و روش های جدید افزایش ورودی ترافیک از استوری های اینستاگرام و پلتفرم جدید IGTV منتشر کرده است. بدنیست نگاهی به آمار های خیره کننده از اینستاگرام بیاندازید:
- اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که روزانه بیش از 500 میلیون بار از استوری ها دیدن میکنند
- از این تعداد، 60٪ افراذ بزرگسال و در ایران، حدود 50 میلیون نفر از اینستاگرام استفاده می کنند.
- 25 میلیون پروفایل تجاری در اینستاگرام وجود دارد.
- 80٪ از کاربران اینستاگرام حداقل یک اکانت تجاری را دنبال می کنند و 72٪ از کاربران می گویند محصولی را که در اینستاگرام مشاهده میکنند، خریداری کرده اند.
چرا بازاریابی در اینستاگرام برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است؟
همه ما می دانیم اینستاگرام برای به اشتراک گذاری عکس ها و فیلم ها با دوستان و خانواده است، اما این پلتفرم یک بستر باورنکردنی برای بازاریابی نیز هست. اما چرا؟
مهمترین دلیل، فرمت بصری اینستاگرام است. فرصت های گسترده ای را برای انواع مشاغل در جستجوی نمایش محصولات خود در اختیار دارد. چه از طریق عکس های معمولی ، فیلم یا استوری، میلیون ها کسب وکار یاد گرفته اند که حضور بصری در اینستاگرام می تواند بازاریابی آنها را به شدت افزایش دهد.

این واقعیت وجود دارد که کاربران اینستاگرام نسبت به کاربران رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر وپینترست بیشتر مشغول فعالیت هستند. اما کاربران اینستاگرام بیش از آنکه مشغول فعالیت باشند، متقاضیان خرید آنلاین هستند. براساس یک تحقیق جامع ، همانطور که در بالا ذکر کردم، 72 % از کاربران اینستاگرام پس از دیدن محصول و کالایی در اینستاگرام تصمیم میگیرند که آن را خریداری کنند. معمولا محبوب ترین دسته بندی ها پوشاک، لوازم آرایش، کفش و جواهرات است. این طرز فکر خرید، کاربران اینستاگرام را به مخاطبان بی نظیری تبدیل می کند زیرا آنها بسیار پرشور و سریع هستند.
امیدوارم تا اینجا متوجه شده باشید که اینستاگرام فقط برای استفاده شخصی نیست. در حاظر این بستر جهانی است که به کسب و کار ها امکان می دهد که محتوای خود را ارائه کنند، افراد جدید را جذب کنند، محصولات خود را به نمایش بگذارند و مشتریان خود را از آخرین تغییرات خود باخبر سازند.
علاوه بر این ، کاربران اینستاگرام فقط فعال نیستند – از نظر پست یا استوری گذاشتن – . بیش از نیمی از کاربران، روزانه از سایت بازدید می کنند ، و 35٪ می گویند که چندین بار در روز آن را بررسی می کنند.
اینستاگرام همچنین می تواند به شما در افزایش آگاهی از برند و معرفی محصولات جدید کمک کند. 70٪ از کاربران اینستاگرام وقت خود را صرف جستجوی یک برند در این پلتفرم کرده اند. اینستاگرام به شما امکان می دهد تا برند و محصول خود را به روشی دوستانه و معتبر و بدون فروش سخت به مشتریان خود تبلیغ کنید.
حتی با وجود تمام این آمار اینستاگرام، ممکن است شما هنوز هم از نحوه شروع کار اطمینان کافی نداشته باشید. پس در این مقاله سعی میکنیم تجربه خودم در این حوزه را از 0 تا 90 به شما آموزش دهیم.
البته ، اگر می خواهید یک استراتژی بازاریابی در اینستاگرام بسازید که واقعاً با مخاطب مورد نظر خود تعامل فوق العاده داشته باشد ، ابتدا باید چگونگی عملکرد الگوریتم اینستاگرام را بفهمید.
الگوریتم اینستاگرام
این بخش از اینستاگرام همیشه مرموز بوده و هست. هنگامی که برای اولین بار در سال 2016 اعلام شد که در قسمت feed پستها به جای زمان آپلود شده به صورت الگوریتمی نمایش داده خواهد شد، اکثر مردم واکنش نسبتا تعجب آوری داشتند و از آن زمان الگوریتم تغییر زیادی نکرده است. اما علت این تغییرات را میدانید؟
با افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی، نگه داشتن همه عکس ها و فیلم هایی که افراد به اشتراک می گذارند سخت تر می شود. در حقیقت ، طبق گفته اینستاگرام ، مردم به طور میانگین 70٪ از فیدهای خود را زمانی که وقایع “زمانی” بود را از دست می دادند. با توجه به این ، اینستاگرام الگوریتمی را ایجاد کرد که فیدهای افراد را مجدداً سازماندهی می کند، بنابراین مردم محتوای مرتبط بیشتری را میتوانند ببینند.
از آنجایی که اینستاگرام برای بهبود تجربه کاربر و اولویت بندی مطالب مختلف، دائماً الگوریتم را به روز می کند ، می توان فهمید که چگونه بهینه سازی پست های خود را برای به دست آوردن بیشترین تعامل و رسیدن به ممکن ممکن است…
اما غیرممکن نیست!
سال گذشته ، اینستاگرام در واقع کار خود را در زمینه عملکرد الگوریتم اینستاگرام ثبت کرد ، از جمله عواملی که تعیین می کند چگونه پست شما در الگوریتم اینستاگرام انجام خواهد شد (و چند نفر آن را می بینند!). در اینجا آنها از نظر اهمیت در زیر قرار دارند:
1. علاقه
اینستاگرام پیش بینی می کند که چقدر به یک پست اهمیت میدهید. هرچه بیشتر فکر کند شما آن دسته پست ها را بیشتر دوست دارید، بیشتر در فید شما ظاهر می شود. این رفتار بر روی محتوای مشابه و یادگیری ماشینی که محتوای واقعی پست ها را تجزیه و تحلیل می کند اتفاق می افتد
برای مثال وقتی ویدیو های جذاب حوزه فوتبال، مخصوصا پیج فوتبالر را میبینید و لایک و کامنت میگذارید، اکثر صفحه اکسپلور شما پر از فیلم های فوتبالی میشود و اگر شخصی در فید شما ویدیو فوتبالی پست کند، اینستاگرام حدس می زند که شما نیز چنین پستی را دوست دارید . پس این قبیل پست ها را با اولویت بیشتر برای شما نمایش میدهد.

2. زمان بندی
آخرین زمانی که عکس یا ویدئو کی بوده است؟ الگوریتم جدید اینستاگرام پست های اخیر را در اولویت قرار می دهد. در نتیجه اگر اخرین پست شما به حداقل یک هفته پیش برگردد، تقریبا پست های قبل از آن زمان را کمتر خواهید دید.
در حالی که فید اینستاگرام هیچوقت به مدل زمانی باز نمیگردد، اینستاگرام به جای اینکه فقط به محتوا یا تعامل در پست بپردازد ، به زمان بندی های ارسال پست توجه میکند.
البته این کمپانی در اواخر سال 2017 تایید کرد که از نمایش پست های قدیمی تر در فیدهای افراد جلوگیری میکند. پس سعی کنید حداقل 2 پست و حداکثر 21 پست در یک هفته بگذارید.

3. ارتباط با مخاطب
قاعدتا کسب و کارها باید بدانند که مخاطبان آنها در چه ساعت و روزهایی در اینستاگرام بیشتر فعال هستند تا بتوانند پست های خود را بهینه سازی کنند تا در آن زمان نمایش داده شوند و نرخ تعامل پیج خود را بالاتر ببرند.
حسابهایی که در فید شما ظاهر می شود را چگونه می شناسید؟ مثلا وقتی زیر پست هایی که شما را تگ کرده باشند کامنت میگذارید به اینستاگرام نشان می دهد، این افراد در گروه “دوستان و خانواده” شما قرار می گیرند. در نتیجه ، به احتمال زیاد محتوای بیشتری را از آن ها به شما نشان خواهد داد (و برعکس!).
این نکته، خبر بسیار خوبی برای کسب و کار هاست. زیرا راهی برای ماندن در ذهن مخاطبانشان فراهم می کند. فقط از دنبال کنندگان خود بخواهید که در پست های خود شما را تگ کنند. مطمئن شوید که پست ها و استوری های اینستاگرام خود را بهینه می کنید تا هرچه بیشتر کامنت بگذارند

4. تعداد دفعات باز و بسته کردن اپ
چند بار برنامه اینستاگرام را باز می کنید؟ اگر مدام به برنامه سر میزنید، اینستاگرام سعی می کند بهترین پست ها را از براساس آخرین بازدیدها به شما نشان دهد. البته شاید فکر کنید صفحه فید شما بر اساس تایم لاین زمانی باشد.
5. دنبال شونده ها (following)
اگر کمتر به برنامه سر بزنید، اینستاگرام سعی میکند پست هایی که بیشتر علاقه دارید (لایک و کامنت) از دنبال شونده های شما را بیشتر به نمایش دهد
چند نفر را در اینستاگرام دنبال می کنید؟ اگر افراد زیادی را دنبال می کنید، اینستاگرام تمام پستهای هر حساب را برای شما در فید نمایش نمیدهد
6. نوع استفاده
اگر زمان زیادی را در اینستاگرام می گذرانید، یعنی میخواهید پست های بیشتری را ببینید. در نتیجه اینستاگرام سعی میکنید محتوای بهتری را از مبحث مورد علاقه شما نمایش دهد. اگر هر روز فقط چند دقیقه از برنامه استفاده کنید، فقط پست های مهم هر دسته را مشاهده خواهید کرد
شناسایی اهداف و مقاصد
حالا که ما نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام را فهمیدیم، بیایید در مورد اهداف و استراتژی بازاریابی در اینستاگرام صحبت کنیم.البته اولین قدم برای شناسایی اهداف خود در اینستاگرام این است که دقیقاً بدانید “موفقیت” برای شما چه معنی دارد
آیا برای ایجاد آگاهی از برند و رسیدن به مشتریان ایده آل خود از اینستاگرام استفاده می کنید؟ برای نشان دادن محصولات و خدمات خود؟ برای افزایش اعتماد به برند؟ آیا قصد دارید به دیگران آموزش دهید؟
در استفاده از اینستاگرام برای رسیدن به اهداف خود و اینکه چگونه از آن استفاده کنید، امکانات بساری وجود دارد نهایتا امکانات شما وجود دارد. فقط بخاطر داشته باشید که اهدافی که تعیین کرده اید روی معیارهایی که استفاده می کنید تأثیر بسزایی در موفقیت شما در اینستاگرام خواهد گذاشت (موضوعی که در بخش بعد درباره آن خواهیم گفت).
اگر در تصمیم گیری در مورد اهداف خود برای ایجاد بستر مناسب مشکل دارید، بررسی سؤالات زیر می تواند به شما کمک کند:
- چرا از اینستاگرام استفاده می کنید؟
- چگونه اینستاگرام می تواند شما را در دستیابی به اهداف بازاریابی کسب وکارتان یاری کند؟
- چه بازه زمانی می توانید به اینستاگرام اختصاص دهید؟
- اینستاگرام چه امکاناتی به شما میدهد که شما را از پلتفرم دیگری (مثلا توییتر یا فیسبوک) بی نیاز کند؟
پیدا کردن مخاطبان هدف در اینستاگرام
هنگامی که تصمیم گرفتید که چرا میخواهید از اینستاگرام استفاده کنید، باید در مورد اینکه چه کسانی را می میخواهید هدف قرار دهید فکر کنید.
اگر از قبل حس میکنید که مخاطب ایده آل شما کیست چه بهتر، اما اگر زیاد مطمئن نیستید، یک استراتژی خوب این است که رقبای خود را بررسی کنید. ببینید آنها چه کار میکنند؟ از چه هشتگ هایی استفاده میکنند؟ چه زملتی پست میگذارن؟ استراتژی پست گذاشتن آنها چیست؟
نحوه ایجاد حساب کاربری تجاری (Business) در اینستاگرام
قدم اول، اپلیکیشن Instagram را از App Store یا Google Play Store دانلود و نصب کنید.
ساخت حساب کاربری
با باز کردن برنامه اینستاگرام ، دو گزینه برای ایجاد حساب کاربری خود خواهید داشت. ورود به سیستم با فیس بوک یا ثبت نام با تلفن یا ایمیل. حتماً از قبل با ایمیل در فیس بوک ثبت نام کنید تا بتوانید حساب اینستاگرام را به حساب بیزینسی تبدیل کنید .
در مرحله بعد ، جزئیات حساب خود را وارد کنید. نام کامل ، نام تجاری واقعی خود را وارد کنید تا پروفایل شما برای بازدید کنندگان قابل تشخیص باشد. این نام همان چیزی است که در پروفایل شما نمایش داده می شود.
نام کاربری، نامی منحصر به فرد است که به سایر حساب ها امکان می دهد تا راحت تر شما را پیدا کنند. برای مثال پیج اینستاگرام لرن تیچ @learn_teach.ir است.
نام کاربری را انتخاب کنید که قابل تشخیص باشد. اگر نام تجاری شما قبلا توسط کسی گرفته شده است، سعی کنید قسمت اول نام تجاری خود را در نام کاربری خود نگه دارید. البته می توانید نام کاربری خود را بعداً در تنظیمات حساب خود به روز کنید ، بنابراین اگر می خواهید در آینده ان را تغییر دهید ، نگران نباشید.
بهینه سازی حساب کاربری اینستاگرام
اکنون زمان آن رسیده که اکانت خود را به صورت حرفه ای بهینه سازی کنید.
امنیت پیج
برای افزایش امنیت پیج خود نیاز نیست هزینه های گزافی بپردازید. فقط کافیست مراحل زیر را اجرا کنید
- از یک رمز قوی شامل اعداد و حروف و علائم استفاده کنید برای اینکار میتوانید از سایت Lastpass یا 1password استفاه کنید
- ترجیحا از ایمیلی استفاده کنید که قبلا از آن برای موارد دیگری استفاده نکرده اید
- حتما شماره موبایل خود را وارد کرده و تایید دو مرحله ای (two factor authentication) را فعال کنید
تصویر پروفایل
تصویر پروفایل شما اولین نکته ایست که بازدید کننده شما با آن را مواجه میشود. برای انتخاب تصویر پروفایل دو گزینه پیش رو دارید:
- اگر بیزینس هستید و لوگو دارید، حتما از لوگوی خود استفاده کنید
- اگر چهره مطرح هستید، حتما عکس واضح، از شانه به بالا و یک لبخند ملایم استفاده کنید

بایو (Bio)
بعد از اینکه مردم پروفایل شما را دیدند و وارد پیج شما شدند، با بایو (Bio) پیجتان مواجه خواهند شد. باید بیوگرافی خود یا کسب و کارتان را با حداکثر 150 کاراکتر توضیح دهید. هدف شما از این کار، خلاصه ای از اینکه شما چه کسی هستید، خدمات شما در چه حوزه ای است و چرا مردم باید شما را فالو کنند است. یک bio خوب باید دارای موارد زیر باشد:
- از ایموجی مرتبط برای توضیحات ابتدای متن استفاده کنید
- به صورت خلاصه و خطی درباره فعالیت خود توضیح دهید
- از کلمات کلیدی خود به صورت عادی و به صورت هشتگ استفاده کنید
- لینک سایت را برای ارتباط کاربران با خودتان درج کنید
- برای درج بیشتر از یک لینک از zil.ink میتوانید استفاده کنید
Admiring the persistence you put into your site and detailed information you present. Ulrike Tait Sherar
My family members always say that I am killing my time here at net, except I know I am getting experience every day by reading such fastidious posts. Lisbeth Quintus Verdi